Perkongsian : Jangan Double Standard

Abu Muhammad menceritakan suatu kisah yang saya kira boleh kita ambil pengajaran yang banyak daripadanya. Kisah saat beliau sedang menghadiri mukhoyyam di Indonesia.

"Ana berharap anak ana tidak lahir dalam 2-3 hari ini." tiba-tiba seorang ikhwah bersuara.

"Hah, kenapa pula akhi?" Abu Muhammad dan ikhwah-ikhwah lain yang mendengarnya merasa pelik.

"Begini, ana punya 3 orang anak. Semuanya lahir ketika ana sedang menghadiri mukhoyyam. Kalau lahir yang ini juga, maka semua keempat-empat orang anak ana jadi anak mukhoyyam!"

Gambar Hiasan



Lalu kata-katanya itu disambut derai tawa oleh para ikhwah.

"Ibu dan bapa mertua ana betul-betul tidak puas hati dengan tindakan ana. Yalah, tiada di saat isteri melahirkan. Tetapi apa yang boleh dilakukan, kita ada urusan dakwah."

"Insya-Allah, semoga diberikan keadaan yang terbaik akhi."

"Amiin.." Mereka semua mengaminkan.

Begitulah sepatutnya seseorang itu bersikap. Mengutamakan Allah, Rasul dan Jihad di atas segala-galanya. Sebagaimana firmanNya :


Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.





[Q.S. At-Taubah, 9:24]


Tahapan kecintaan yang digarisi oleh Allah dalam Al-Quran itu adalah seperti berikut:
  1. Allah
  2. Rasul
  3. Jihad
  4. Ibu bapa
  5. Anak-anak
  6. Saudara mara
  7. Isteri
  8. Kaum kerabat
  9. Harta kekayaan yang diusahakn
  10. Perniagaan yang dikhuatiri kerugiannya
  11. Tempat tinggal yang disukai
Isteri itu datangnya di tempat yang ketujuh. Apabila diseru kepada jihad maka seorang yag beriman itu sepatutnya mendahulukan seruan itu. Sepertimana Hazalah yang menyahut seruan jihad di saat dia sedang bersama dengan isterinya di malam yang pertama. Saat seruan jihad itu disahut, Hanzalah masih dalam keadaan junub. Inilah contoh yang ditunjukkah oleh para sahabat. 

Adakah mereka tidak tahu mencintai keluarga? Tidak. Bahkan mereka adalah pecinta yang sebenar-benarnya. Mencintai Allah di atas segalanya. Kehendak Allah diutamakan di atas kehendak dirinya. Ingin keluarganya juga menjadi orang-orang yang beriman. Jika kita inginkan keluarga kita sejahtera, bukannya dengan meninggalkan dakwah dan tarbiyah demi menyara keluarga. Nabi pernah bersabda, "Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjagamu." Dalam membahas hadith ini, Dr. Aidh Al-Qarni menyatakan 8 terdapat kelebihan bagi seseorang yang menjaga Allah. Antaranya adalah Allah akan memelihara keturunannya.

Beliau membawakan contoh Nabi Ya'kub dan Nabi Yusuf yang terpisah. Diriwayatkan tempoh perpisahan kedua anak beranak ini adalah 80 tahun. Namun yang dirisaukan oleh Nabi Ya'kub bukannya hidup mati anaknya. Ketika bertemu dengan Yusuf saat Yusuf sudah menjadi bendahara negara, Yusuf bertanya kepadanya,

"Mengapakah kau menangis? Adakah kau tidak yakin dengan janji Allah yang akan menemukan kita?"

Semua antara kita barangkali berfikir Nabi Ya'kub menangis berterusan sehingga buta kerana kehilangan Nabi Yusuf yang disayanginya. Namun perhatikan kata-kata Nabi Ya'kub,

"Aku cukup yakin dengan janji Allah bahawa Allah akan menemukan kita. Yang aku takutkan adalah apabila aku bertemu dengan kau dan di saat itu kau dalam keadaan tidak beriman kepada Allah."

Bukan kehilangan Yusuf yang merisaukan dirinya. Tetapi kemungkinan hilangnya keimanan dalam diri Yusuf yang menjadi kerisauannya. Kesungguhannya ingin memelihara Allah dalam dirinya serta keluarganya ini  kemudiannya dibalas oleh Allah SWT dengan memelihara keturunannya.

Kisah seorang tabi'in yang terkenal, Rabi'ah Ar-Ra'yu. Bapanya keluar berjihad selama 30 tahun, sejak dia masih dalam kandungan ibunya. Dia tidak pernah bersua dengan bapanya. Namun dia kemudiannya membesar menjadi salah seorang ulama' tersohor madinah di zamannya. Inilah yang terjadi apabila bapanya mengutamakan Allah di atas kecintaan keluarga.

Cinta Allah di atas segalanya

Kisah sama, Layanan berbeza

Namun kisah di zaman kita, apabila kita cuba mencontohi kecintaan ini, maka kita dipandang serong masyarakat. Jika seorang suami meninggalkan isteri saat dia ingin melahirkan kerana ada tugasan dakwah, maka si suami akan dikatakan suami yang tidak bertanggungjawab oleh keluarga. Tetapi jika keluar kerana sebagai seorang doktor yang perlu on-call, atau seorang jurutera petroleum yang perlu bekerja of shore, maka mereka dibiarkan pergi tanpa apa-apa tuduhan. Malah dipersilakan. Untuk tujuan akhirat, sangat dikecohkan. Tetapi untuk urusan dunia, sangat dialu-alukan. Mengapa double standard?

Seringkali nama Islam menjadi tempat terakhir

Bahkan di keadaan lain juga sama.

"Adik-adik semua jangan pergi program-program yang tidak dianjurkan oleh badan dakwah yang rasmi di universiti. Keselamatan tidak terjamin."

Biasa dengar?

Kalau nasihat seperti ini pula:

"Adik-adik, kalau pergi bandar tu jaga-jaga, banyak perkara yang boleh melunturkan iman. Wanita-wanita yang tidak menutup aurat, cerita-cerita di panggung wayang yang boleh merosakkan akidah, pergaulan bebas, macam-macam boleh berlaku. Jaga-jaga ya."

Pelik bukan? Orang amat takut serta dimomok-momokkan untuk pergi ke program-program islami, biar apapun namanya, lagi-lagi yang konon-kononnya diwar-warkan tidak ada kebenaran universiti dan sebagainya. Tetapi apabila pergi ke bandar untuk clubbing, menonton wayang, bersuka-ria membuang masa pula tidak pernah dipersoalkan. Mengapa?

Kesimpulan

Mungkin kita sukar untuk menerima sudut pandang seperti ini. Namun buat mereka yang menyakini saat pertemuannya dengan Allah, mengetahui tahap kecintaan yang mana perlu didahulukan, semestinya mereka tidak teragak-agak untuk membuat pilihan.

Dunia cuma sementara. Akhirat kekal selama-lamanya. Jika memang keadaan memerlukan kita membuat keputusan, maka putuskanlah mengikut 'manual'-Nya. Bukan atas dasar hawa nafsu.

Semoga Allah redha dengan kita.

~End Of Post~


0 comments:

welcome to my blog. please write some comment about this article ^_^