Muhasabah : Kematian Itu

"Assalamu'alaikum," pintu 'Engineering Room' dikuak. Seorang wanita berbadan gempal bercermin mata masuk. Rambut pendeknya tersembunyi di dalam 'hair net' yang dipakainya. Sekali imbas macam kepala perempuan yang baru buka tudung yang berserkup kepala.

"Kami datang ni nak minta derma untuk Allahyarham Syukri, dia meninggal pagi tadi." Dia kembali berbicara.

"Syukri? Meninggal?" Saya cuba mengingat-ingat wajahnya.



"Haah, Syukri, budak mixing. Meninggal sebab eksiden."

Saya terkejut yang amat. Baru kelmarin berbual-bual dengannya.

*****

"Bang, lama dah kerja kat sini?"

"Adalah dalam setahun."

"Oh, belajar mana dulu?"

"Aku SPM je."

"Oh, SPM tahun berapa tu?"

"Jap. Hm, rasanya tahun 2007."

"Owh, 2007. Eh, saya SPM 2006. Umur 20 tahun ke?"

"Haah."

"Lah, aku lagi tua dari kaulah! Buat malu je panggil kau abang!"

"Kaulah yang panggil. Aku layan je."

Dan kami terus bebual-bual ke mana-mana.

*****

Saya menatap wajah muda yang bersih itu. Sayang, muda lagi. Usianya masih produktif. Namun Allah lebih menyayanginya. Teringat perbualan dengan seorang operator pengeluaran yang baru pulang daripada pengebumiannya.

"Muda lagi kan? Sayang betul." Saya memulakan bicara.

"Nak buat macam mana, dah sampai masa dia. Baru 20 tahun."

"Muda lagi dari saya."

"Kamu berapa?"

"Awok 21 je." Sengaja menggunakan loghat Perak. Lalu sepi sebentar.

"Mati awal pun bagus. Dosa tak banyak lagi."

"Sayang jugalah, pahala pun masih sikit. Dosa tu dah confirm ada."

"Betul juga kan? Dosa tu bila-bila pun boleh buat. Bekal pahala yang entah ada ke tidaknye."

Lalu suasana kembali sepi.


Itulah kematian namanya
Ia datang tiba-tiba
Penuh misteri dan tanda tanya
Tiada amaran atau prakata
Tidak mengenal peringkat usia

Namun kematian adalah realiti
Kematian itu sudah pasti
Masanya tidak perlu dicari
Bukan tugas hamba untuk mengenalpasti
Rahsianya mutlak milik ilahi

Jawablah wahai pembaca akan soalan ini:

Bersediakah kamu jika dijemput saat ini?

Al-Fatihah buat Allahyarham Mohammad Syukri bin Abdullah. Semoga rohnya dirahmati dan diredhai oleh Allah SWT.

~End Of Post~

0 comments:

welcome to my blog. please write some comment about this article ^_^