Mahu Berdakwah atau Tidak?

"Assalamu'alaikum...ada masa?"

"Wa'alaikumussalam...ye, kenapa?"

"Berat rasanya nak meneruskan jalan dakwah ni. Kita nak berdakwah pada orang, tapi kita sendiri masih lemah, masih perlu diperbaiki."

"Satu perkara yang perlu kita ingat, bersyahadah sahaja kita, maka kita wajib berdakwah. Tidak kiralah siapapun kita. Setiap orang wajib berdakwah, walaupun dia belum mampu berdakwah."

"Macam mana pula tu? Macam mana kita boleh berdakwah kalau kita tak mampu?"

"Makanya, mampukan dirimu. Berusaha untuk mampu. Sama sahaja dengan orang-orang yang berkata, saya masih belum mampu nak pakai tudung. Hakikatnya dia masih wajib untuk mengenakan hijab muslimah sejati, walau apapun alasannya.



".......tapi, pembinaan diri ana pun masih tak setel lagi."

"Semua orang boleh beri alasan begitu. Tetapi hakikatnya setiap orang punya kewajiban yang sama. Kita tetap perlu berdakwah walaupun kita masih terbelenggu dengan karat jahiliyah. Kita masih wajib menyeru kepada kebaikan ataupun amar ma'ruf, walaupun kita masih belum melakukan kesemuanya. Kita juga masih sahaja wajib menyeru untuk meninggalkan kemungkaran ataupun nahi mungkar, walaupun kita masih melakukannya. Itu konsep asas yang kita semua faham rasanya."

"Betul tu..ana sedar semua tu...tapi..."

"Kemudiannya yang membuatkan kita ragu-ragu, rasa tidak mampu dan tidak layak tu, hanyalah syaitan. Dia dan teman-temannya sentiasa membuatkan kita terasa lemah di jalan ini dan kemudian terdorong untuk meninggalkanya. Ataupun paling kurang, membuatkan kita rasa kita tidak perlu berbuat lebih di jalan ini. Sekarang ada 2 pilihan sahaja, mahu berdakwah atau tidak? Tiada yang ketiga."

"Cukuplah tu...dah menitis air mata ana ni.."

"Afwan...kebenaran memang pahit, namun seperti ubat yang pahit, kita kena telan juga. Meludahnya kembali tidak memperbaiki keadaan..."

"Betul tu..afwan juga mengambil masa antum. Ana beransur dulu, Assalamu'alaikum..."

"Ana pun sama. Afwan salah silap...Wa'alaikumussalam.."

0 comments:

welcome to my blog. please write some comment about this article ^_^