Sejarah Komik Untukmu

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarokatuh...

Komik yang dah lama ada di alam maya...
Kini tergerak hati nak letak di blog sendiri..


Sebenarnya tidak pernah terlintas untuk cerita ini dikomikkan. Namun itulah takdir. Ia mendahulu segalanya. Pada mulanya cerpen Untukmu hanya disebarkan melalui group-group discussion dalam friendster. Komen yang banyak sekali diterima. Protes dan setuju bertalu-talu. Sehinggalah sebuah mesej di inbox friendster mengubah segalanya.

Salam, ana nak minta kebenaran nta untuk buat komik berdasarkan cerpen nta ni. Harap diizinkan.
-Freshie-


Silakan. Moga ada manfaatnya untuk dakwah
-umairzulkefli-


Pada mulanya ia hanya sekadar komik 2 muka surat. Pendek, dan hanya menukilkan mesej-mesej berkenaan zina hati. Tajuknya : Cinta Anta-Anti..





Lalu setelah beberapa diskusi dilakukan, persetujuan dicapai untuk menghidupkan komik itu seperti cerpennya sendiri. Mengekalkan semua watak dan menggambarkan keadaan sebenar. Dan ini adalah lakaran-lakaran awal komik Untukmu :






Afwan, jalan cerita ana tukar sikit. Harap tak kisah.
-Freshie-


La ba'sa. Ok juga tu. Menjadikan tajuknnya lebih difahami. Olahan yang baik.
-umairzulkefli-

Harap manfaatnya dapat dikongsi bersama..

-"Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya.."

Terimalah :



..::untukmu::..





Setinggi-tinggi penghargaan kepada Freshie yang telah berhempas-pulas menyiapkan komik ini. Bukan mudah untuk menterjemahkan sebuah cerpen kepada komik. Semoga Allah merahmati mereka yang terus berusaha menyebarkan dakwah Islam, walau melalui medium apa sekalipun.

Untuk download Komik Untukmu versi PDF klik sini.

0 comments:

welcome to my blog. please write some comment about this article ^_^