Istimewa : Alhamdulillah, Sungguh Bermakna

Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT saya telah selamat sampai di rumah yang terletak di kajang pada jam 7:15AM tadi. Segala puji dan syukur hanyalah milik Allah SWT. Pengalaman semalam sangat bererti buat diri ini. Mungkin ini Ramadhan terakhir saya, mungkin bukan, mungkin juga yang terakhir sebagai...aha, nanti kita sambung.

Suka saya hendak berkongsi sedikit sebanyak perjalanan yang dilalui semalam.



Perjalanan semalam dimulai dengan pembaikpulihan motor ataupun kuda perang putih saya, Honda Wave 125S. Kuda yang amat setia walaupun telah beberapa kali tercedera dalam medan perjuangan, sama ada saya yang menunggangnya ataupun ikhwah lain yang menunggangnya. Minyak hitam dan spoket yang telah haus diganti baru.

Lalu pulang ke UTP untuk mempersiapkan diri, bilik dikemas sebaik-baiknya untuk ditinggalkan buat masa lebih seminggu. Rasanya inilah keadaan bilik saya paling kemas sepanjang praktikal ini. Maklumlah, kehidupan sebagai pelajar praktikal teramatlah menyibukkan. (iye ke umair..hurm..)

Sila abaikan kawasan yang tidak terlihat

Jam 7:10PM saya dan Akh Khozafi bertolak ke rumah Akhi Zikri di Taman Maju. Kami iftar bersama buat kali terakhirnya dalam Ramadhan ini. Iftar turut disertai adik Amirul. Kerana tersalah beli tiket, basnya ke Johor akan bergerak pada jam 10:00PM malam ini, sedangkan kawan-kawannya telahpun pulang semalam lagi setelah habis Final Exam. Kenapa saya dan Akh Khozafi masih di sini? Kerana kami dan beberapa orang ikhwah baru sahaja menghabiskan program iktikaf bersama-sama di sepanjang 10 malam terakhir Ramadhan pada 9 Ramadhan @ 7 September.

Ceria bersama ikhwah-ikhwah tercinta

Bergantian, adik Amirul bergambar, saya pula yang menangkap


Setelah solat Jamak Qasar Maghrib dan Isyak, saya menghantar Akh Khozafi ke perhentian bas, lalu bermulalah perjalanan sebenar yang panjang.

Persiapan di Stesen Minyak Petronas UTP

Bacaan meter sebelum memasuki lebuh raya

Kebanggaan UTP di lebuh raya


Perhentian 1 : Tapah

Gambar agar kabur, belum tukar mode


Surau R&R Tapah : Menghabiskan bacaan muka surat 542-549


Perhentian 2 : Behrang

Tiada kawasan kedai di Behrang, cuma tandas awam dan pondok solat

Pondok Solat Behrang : Menghabiskan bacaan daripada muka surat 550-557

Perhentian 3 : Lupa pula nama perhentian ni


Surau Perhentian : Menghabiskan bacaan daripada muka surat 558-565

Perhentian 4 : Restoran Jejantas Sg. Buloh Arah Selatan


Surau R&R Restoran Jejantas Sg. Buloh : Menghabiskan bacaan daripada muka surat 566-573

Perhentian 5 : Masjid Negara


Masjid Negara : Menghabiskan bacaan daripada muka surat 574-581 (Tamat Juz 29)

Perhentian Akhir : Masjid Jamek Kajang


Masjid Jamek Kajang : Menghabiskan bacaan Juz 30 (Khatam Al-Quran)

Adik tercinta, Usaid sedang beriktikaf buat kali terakhir. Dia menunggu saya di sana kerana terbaca blog saya. (Sebenarnya saya belum umumkan kepada semua tentang rencana berkendara di malam hari ini. Hanya mereka yang membaca blog saya yang mengetahui. Jazakumullah Khair kepada ikhwah-ikhwah yang mendoakan keselamatan saya sepanjang perjalanan.)

Alhamdulillah selepas subuh saya pulang ke rumah tercinta di Taman Mesra.


Begitulah pengalaman-pengalaman berharga semasa menunggang di bawah langit malam terakhir ramadhan. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar, Al-Quran dikhatamkan, Qiamullail disempurnakan, setiap malam terakhir saya adalah di Rumah-Rumah Allah. Alhamdulillah.

Semoga setiap daripada kita berjaya meraih sebanyak-banyaknya kebaikan serta manfaat dalam bulan yang mulia ini. Tinggal beberapa detik sahaja lagi sebelum ia meninggalkan kita. 

Dengan ini saya memohon ampun dan maaf daripada semua terutamanya yang banyak berurusan dengan saya. Yang saya marah, yang saya bangkang, yang saya sakiti hatinya, maaf, maaf, dan maaf dipinta. Doakan agar segala amal kita diterima dan diredhai. Semoga kita semua keluar menjadi insan yang lebih berjaya, dunia dan akhirat. Insya-Allah.

Apabila tibanya Aidilfitri
Jangan dilupa Ramadhan yang ditinggali
Semoga perbaikan berlaku dalam diri
Agar hidup lebih diberkati

Ilalliqo' Ya Ramadhan. Ahlan Wa Sahlan Ya Syawal.

-umairzulkefli-
Rumahku Syurgaku
Taman Mesra, Kajang5:40PM
9th Sept 2010


~End Of Post~

0 comments:

welcome to my blog. please write some comment about this article ^_^