Istimewa : Shoutul Ikhwah

Post ini sungguh istimewa.
Mengapa?
Ini adalah nukilan permulaan yang mencecah 3 digit bagi blog ini.
Ya, ini adalah post ke-100 buat Shoutul Ikhwah.
Alhamdulillah, sungguh hanya kepada Allah SWT sahajalah dipanjatkan segala puji dan syukur.



Saya dan Shoutul Ikhwah

Idea Shoutul Ikhwah ini diambil daripada kumpulan nasyid semasa saya di Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu,SMAPL dahulu, Shoutul Jihad. Kumpulan nasyid yang saya amat membanggakan SMAPL. Namanya yang unik membuatkan saya tertarik untuk mengabadikannya sebagai nama blog ini. Semoga Tema blog ini : Ukhuwwah Islamiyyah, Bonded by Aqidah akan menjadi kekuatan kita semua. (saya bukan lelaki di sebelah kanan di dalam banner itu ya. =P)

Saya dan Penulisan

Saya tidak pernah terfikir saya akan menulis sehingga ke tahap ini. Sungguh, ia adalah percaturan Allah SWT yang amat tersusun lagi indah. Saya mula menulis artikel pertama dengan tajuk 'Ber'couple' Haram' yang kemudiannya disebarkan dengan tajuk 'Nak Ber'couple' Boleh Tak?' yang menimbulkan banyak kontroversi apabila disebarkan dalam internet. Kebanyakkannya saya post secara rambang dalam group-group di friendster (kalau anda masih ingat apakah itu friendster, =P).Namun pembaca semakin celik, mereka yang masih memperdebatkan hal ini hanyalah mereka yang ingin menegakkan benang yang basah. (^_^)v

Lalu pada suatu hari, pada tahun 2007 saya terbaca sebuah post di ruangan belutin Friendster (sekali lagi, kalau anda masih ingat apakah itu friendster, =P). Seseorang menceritakan yang dia putus cinta dan memandang kepada kekasihnya dan bermonolog, "Awak, hari ini saya pandang awak, tapi awak tak pandang saya.."(lebih kurang macam itulah). Post yang membuatkan saya geli-geleman satu badan. Lalu secara spontan saya mencoretkan pengalaman saya pula di belutin Friendster yang menjadi cerpen pertama saya, Untukmu. Tujuan mulanya sekadar bingkisan pengalaman, namun Allah berkehendak lain, ia terus mendapat sambutan sehingga akhirnya Freshie menawarkannya untuk dikomikkan. Lalu lahirlah Komik Untukmu.


Hampir separuh daripada cerpen-cerpen awal saya saya olah daripada pengalaman. Lalu terdengar komen, "Alah, tulis pengalaman sendiri semua orang boleh. Tulisan macam itu tidak boleh berkembang!" Saya mula berfikir-fikir. Lalu saya rujuk kepada penulis di dalam keluarga saya, datuk saya sendiri, Hj. Ismail bin Ahmad. Dia lebih dikenali sebagai AJIKIK. Dan dari sana saya mula tersedar, saya bukan secara tiba-tiba suka menulis. Ia adalah anugerah Allah melalui keturunan. Dan cerita datuk saya mula menulis juga sama seperti saya. Mecoret pengalaman sendiri yang diolah. Lalu ia berjaya diterbitkan di dalam majalah dan akhbar. Subhanallah, memang segalanya percaturan Allah yang amat indah.

Allah Mematangkan Saya Melalui Shoutul Ikhwah

Alhamdulillah, menguruskan blog ini benar-benar mematangkan saya. Matang daripada pelbagai sudut. (Walaupun ramai yang masih mengatakan saya tidak matang, =P) 

Mengenal Bloggers

Saya mengenali begitu ramai orang-orang yang menyebabkan wawasan fikiran saya semakin terbuka. Tulisan-tulisan daripada blogger lain mencambahkan corak pemikiran saya. Blogger-blogger seperti Ustaz Hasrizal membuka minda saya dalam memandang kehidupan dan corak dakwah. Blognya banyak memberi kesan dalam hidup saya.
Ustaz Hasrizal dan keluarga (Pinjam gambar ye ustaz..)

Namun yang saya akui paling saya kagumi adalah Hilal Asyraf. Saya akui, corak penulisan cerpen saya banyak terpengaruh olehnya. Cerpen pertama Hilal yang saya baca adalah Menjemput Bidadari. Tidak pernah terfikir untuk melakar cerpen berinspirasikan bait-bait lagu. Sahinggalah saya menulis dua cerpen yang bertemakan bait lagu, Kupinang Engkau Dengan Al-Quran dan Menunggu Di Sayup Rindu.

Hilal Asyraf, penulis yang dikagumi, lawati beliau di blognya Langit Ilahi

Dinasihati Pembaca

Saya banyak ditegur oleh para pembaca. Terutamanya dalam kalangan ikhwah dan akhwat sendiri. Banyak nasihat anda yang kembali meluruskan niat dan cara saya dalam menjalani hidup dan berkarya. Tanpa anda siapalah saya. Kepada pembaca-pembaca setia, teruskan memberi masukan. Setiap komen adalah bermakna, insya-Allah. (kecuali komen-komen spam yang menyemak, terutamanya di shoutbox. Betul-betul menyemak!)

Ikhwah-Ikhwah Tercinta Yang Masih Bersama

Yang paling membahagiakan adalah saya dikurniakan saudara-saudara seperjuangan yang amat membantu perjalanan dakwah dan tarbiyah saya. Tanpa mereka rasanya saya tidak akan pergi sejauh ini.

Ikhwah-Ikhwah UTP dan di sekitarnya yang tercinta, Akh Fakhrullah Mawardi, Akh Zainul Ariffin, Akh Khozafi, Akh Azahar, Akh Zikri, Abu Muhammad, dan lain-lain yang tidak sempat disebutkan di sini. Juga buat ikhwah-ikhwah di medan-medan lain yang sentiasa terus-menerus memperjuangkan dakwah dan tarbiyah, ana sayang antum semua.

Bersama Akh Fakhrullah, terkenang saat hanya tinggal kita berdua sahaja dahulu. (T_T)

Hidup saya adalah untuk Dakwah dan Tarbiyah. Dan untuk itu muncullah kalian. Maka, kalianlah hidup saya. Tiada maknanya hidup tanpa kalian. Tidak akan ana tinggalkan antum melainkan dua hal, kematian dan urusan dakwah. Insya-Allah.

Buat yang sudah tidak bersama, biar apapun alasan serta tragedi yang menimpa, semoga terus mengekalkan keaslian dakwah dalam apapun bentuk yang diikuti.

Masa Untuk Muhasabah

Ini post yang ke-100.
Blog ini baru ada 100 post. Tiba saatnya untuk memuhasabah diri. Sebelum lebih banyak yang akan diperkatakan nanti.

Sejauh mana telah diri ini memanfaatkan setiap ruang dan waktu untuk dakwah kepada Allah?
Sejauh mana telah diri ini menepati apa yang disampaikan dan diperkatakan?
Sebersedia apakah diri untuk menghadapi saat-saat seterusnya?
Sekuat apakah diri untuk memimpin diri serta mereka-mereka yang disayangi menuju syurga Ilahi?

Doakan saya terus istiqomah, kuat dan berjuang semata-mata untuk mencari redha Allah.
Doakan agar Shoutul Ikhwah akan terus memberikan manfaat sebanyak-banyaknya buat umat.
Semoga Allah redha dengan kita.

Tiada yang lebih indah daripada mendapat redha Ilahi. Seindah apapun sesuatu itu dalam pandangan manusiawi, tanpa redha Ilahi, ia hanyalah sia-sia.


~End Of Post~

0 comments:

welcome to my blog. please write some comment about this article ^_^