Luahan: Ramadhan

“Akh, tulislah sesuatu untuk Ramadhan.”


“Akh, antum nak biarkan ramadhan ini berlalu tanpa apa-apa karya dari antum?”


“Akh, bila nak tulis cerpen lagi?”

Dan pelbagai lagi luahan yang saya terima. Diri menjadi serba salah. Dulu memang persoalannya saya tidak bersedia untuk menulis, tetapi sampai bila baru akan datang kekuatan untuk kembali menulis?




Pendahuluan: Masih Mahu Kembali

Teringat kata-kata seorang ikhwah yang membantu saya untuk meninggalkan salah satu liku gelap hidup saya,

Akh, nta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina.


Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.[Q.S. Ar-Ra’du, 13:11]

Kata-kata yang menyebabkan saya mengambil langkah drastik untuk mengubah pendirian saya yang pada asalnya masih berat untuk melakukan perubahan. Maka dengan asas yang sama, saya akan mengorak langkah pada ramadhan ini.

Kembali, entah untuk kali ke berapa.

Ramadhan Kali Ini

Ramadhan datang lagi.
Saya akan cuba memastikan ramadhan kali ini membawa perubahan.
Lebih baik daripada yang lepas.
Terutama buat diri ini.
Semoga masih belum terlambat untuk berkongsi

Di awal-awal Ramadhan, ramai yang berkongsi hadis-hadis berkenaan Ramadhan.

Dibuka pintu-pintu syurga.
Ditutup pintu-pintu neraka.
Pahala dilipat gandakan.
Diampunkan dosa-dosa yang lalu.


Saya ternanti-nanti akan sebuah hadis ini disebutkan, namun tiada yang menyampaikan. Lalu saya menukilkan.

Diriwayatkan dari Ka'ab bin Ujrah RA, dia berkata, Rasulullah SAW telah bersabda, Datanglah kamu ke mimbar". Kemudian kami datang. Maka, apabila beliau naik tangga pertama, beliau berkata, 'Amin, lalu apabila naik tangga kedua juga berkata, 'Amin'. Bila Baginda SAW melangkah naik tangga yang ketiga, Baginda SAW pun berkata, 'Amin'.
Maka, ketika beliau turun kami berkata, Wahai Rasulullah, sungguh hari ini kami telah mendengar dari engkau sesuatu yang belum pernah kami dengar".

Beliau bersabda, "Sesungguhnya Jibril telah datang kepadaku lalu berkata, Celakalah orang yang melewatkan bulan Ramadhan begitu saja sehingga dia tidak diampuni'. Aku berkata, 'Amin'.

Lalu, ketika aku naik tangga kedua dia berkata, “Celakalah orang yang mendengar namamu disebut, tetapi dia tidak memohon shalawat ke atasmu.” Aku berkata, 'Amin'.

Bila aku melangkah naik tangga ketiga dia berkata, “Celakalah orang yang menjumpai kedua orang tuanya telah tua atau salah satu di antara keduanya, namun mereka tidak dapat memasukkannya ke syurga'. Aku berkata, 'Amin'."
[HR Al-Bukhari, Al-Baihaqi, Al-Hakim, dan Ibnu Hibban]

Pengajaran Hadis: Tinggalkan Maksiat

Mudah hadis di atas untuk difahami. Jika berlalunya Ramadhan namun kita tidak diampunkan, maka kita didoakan oleh Jibril AS sebagai celaka. Diaminkan pula oleh Rasulullah SAW, semulia-mulia manusia yang pernah wujud di muka bumi ini. Namun, perlaksanaannya menuntut komitmen yang tinggi.

Ciri-ciri orang yang diampunkan adalah mereka yang bertaubat. Tidak mungkin seseorang yang tidak bertaubat akan diampunkan dosanya oleh Allah SWT. Ciri-ciri orang yang bertaubat pula ada 3,

1. Berhenti daripada melakukan maksiat
Kenalpasti apa maksiat yang masih bersarang dalam diri. Tinggalkan semuanya. Tinggalkan.

2. Menyesali perbuatan maksiat yang dilakukan
Bagaimana hendak menyesal? Pastikan kita tahu dan sedar bahawa perbuatan itu berdosa. Ramai orang tidak mahu meninggalkan perbuatan maksiat kerana merasakan keseronokan dan kelazatan maksiat itu. Sehingga merasakan tidak perlu meninggalkannya.

Bahkan lebih teruk lagi, merasakan perbuatan itu tidak berdosa pun. Innalillah.

3. Berazam bersungguh-sungguh untuk tidak mengulangi perbuatan maksiat.
Maka, dengan segala kesedaran dan pengetahuan akan hakikat dosa yang masih kita lakukan, mari kita tinggalkan maksiat yang menebal dalam diri kita di bulan suci ini.


Penutup: Jangan Jadi Golongan Yang Celaka

Mungkin tidak mudah untuk meninggalkan kesemua maksiat yang tersenarai. Namun tidak mustahil untuk meninggalkan 5 yang teratas bukan? Jadi, senaraikan 5 maksiat-maksiat yang masih bersarang dalam diri. Kenalpasti bagaimana cara hendak meninggalkannya. Lalu, tinggalkan dengan bersungguh-sungguh.

Mungkin kita seorang pembuang masa yang tegar; banyak tengok movie, main game, baca komik. Baca artikel: Nak Baca Komik Boleh?
Mungkin kita terjerumus ke lembah percintaan yang tidak jelas perhubungannya. Boleh baca artikel: Untukmu, Nak Ber'couple' Boleh Tak?, Bagaimana Bercinta Dalam Islam?
Perokok tegar? Baca artikel: Sentiasa Ingat Siapa Dirimu

Antara yang ingin saya ubah adalah, konsisten menulis. Katakanlah aamiin. Mohon didoakan terus.
Mari buat perubahan. Jadilah mereka yang diampuni. Jangan jadi celaka.
Na’uzubillah min zaalik


Ramadhan Al-Mubarak
Baiti Jannati
0627
010812

p/s: Mus’ab dah 6 bulan hari ini~


~End Of Post~

0 comments:

welcome to my blog. please write some comment about this article ^_^